25.7.25

Difícil, demasiado difícil

Tiña pensado poñerme coa entrada prometida cos blogues que si leo hoxe en día, pero mirando algunhas das olimpíadas nacionais que máis me gustan, dei con este problema da fase final da olimpíada sueca de 2016, que aparentemente non é nada extraordinario, xulgade vós:

Nun xardín hai unha cerca en forma de L, como amosa a figura. Tamén dispoñemos de dous anacos rectos de cerca que miden 13 m e 14 m. Queremos delimitar desde o punto A unha parte do xardín que teña de área como mínimo 200 m². É posible?

   

Decatádevos do MacGuffin do problema? A liña horizontal só ten importancia por ser horizontal, o 20 non xoga ningún papel.

O problema apareceu como primeira cuestión da devandita olimpíada, o que suxire que non é dificilísimo, pero o mero feito de aparecer nunha fase final tamén alerta de que non é un simple exercicio. Que é entón o que me levou a dedicarlle unha entrada, e ademais con ese título?

Para saber a resposta, quero que tentedes contestar vós o seguinte:


Cal é a configuración dos anacos que miden 14 e 13 que proporciona a maior área?


Deliberadamente non especifico nada sobre o que encobre esta cuestión, iredes vendo vós os obstáculos...

22.7.25

Cousas que xa non leo

 

Van quince anos (unha sesquidécada, amigos, para que logo digan que non queda nada do estudo da nomenclatura química) que publiquei unha entrada, Cousas que leo, onde enumeraba os blogues que tiña en 2010 e reseñaba minimamente cada un. E vendo hai un chisco que alguén fora a esa entrada, animeime a revisar a saúde desa listaxe, i.e., cantos daqueles blogues seguen publicando con regularidade, ou polo menos seguen dispoñibles na rede como un arquivo.

Antes de comezar a triste ollada que vai ser esta listaxe, aproveito para lembrar que na mesa redonda sobre o ensino do martes pasado, na que participei pola cota do colectivo que rebobinou cintas cun bic para metelas nun walkman, fixen propaganda desde blog. Imaxinade o público, maioritariamente arredor dos 20 anos, oíndo a un nacho obviamente from the past tentando quedar ben dicindo que TIÑA UN BLOG(ata a revista que dicía que os blogues estaban mortos en 2004 está morta agora).

Ei, que teño un blog, eh, eh? Seguides xogando ao
World of Warcraft? E gústavos Crepúsculo aínda?

Comecemos este paseo, que non categorizo por blogues de Matemáticas /blogues de Educación porque nin daquela estaba ben feita a clasificación, non tiña ningún tipo de fiabilidade:


  • MAA Minute Math: Deixou de publicar en 2015
  • Acertijos y más cosas: Segue funcionando, aínda publicou onte, día 20, unha entrada. Son eu o que deixou de seguilo cando parei de coller ideas elementais para propoñer na clase.
  • Good Math, Bad Math: Cambiou de portal, a Scientopia, e de aí a Good Math, Bad Math, que acabo de descubrir agora, pois xa lle perdera a pista na 1ª muda.
  • Gower's Weblog: Sigo téndoo no feedly, pero o certo é que leva desde hai 3 anos sen actualizar.
  • What's New: Terry Tao segue publicando, a ollo diría que 2 veces ao mes en media. Sigo téndoo no feedly, mais non fago moito caso das súas publicacións por 2 razóns; a 1ª, que na miniatura o LaTeX se ve desproporcionado, o que me bota para atrás, e a 2ª, que a estas alturas xa case só escribe posts técnicos, e non teño idade para simular que estou entendendo algo...
  • Gaussianos: o blog de Matemáticas de referencia en castelán tivo unha caída na frecuencia de publicación haberá 10 anos, o que era inevitable dado que publicaba moitos meses cada 2 días. Sigo lendo cada vez que vexo que hai unha novidade, en certa maneira con menos ansia.
  • dy/dan: un dos blogues de referencia dos profesores norteamericanos, desde que cambiou o rol de profesor polo de creador de curriculum ou algo así, deixou practicamente de publicar agás ligazóns a conferencias súas. Ademais deixou o seu propio espazo para publicar en substack, que ten certo aquel que non me convenceu nunca.
  • f(t): o blog de Kate Nowak desapareceu nalgún momento de 2017. Unha mágoa, escribía cousas das aulas que eran realmente auténticas, aínda coa distancia evidente co noso sistema.
  • JD2718: segue publicando, pero hai anos que deixei de seguilo porque pasou a estar aínda máis baseado nos problemas laborais do profesorado de New York.
  • Mathsclass: segue en liña, segue no meu feedly, pero non actualiza desde 2023.
  • Tanya Khovanova Math's Blog: publica menos, unha vez ao mes máis ou menos. Segue sendo interesante, e con isto quero dicir interesante no sentido de que hai que ler con atención o que publica. Certo é que non lle presto a suficiente cando comparte problemas de lóxica.
  • Let's Play Math: Denise Gaskins converteu o blog nunha web dedicada ao homeschooling, e deixei de seguila.
  • The Exponential Curve: desde 2014 sen actualizar.
  • Continuities: desde 2012.
  • Math Stories: o dominio está á venta.
  • Research in Practice: tres anos sen actualizar.
  • Thoughts on Teaching: desde 2013.
  • The Number Warrior: desde 2015.
  • Noticias de Educación: desde 2012.
Vaia panorama, eh?

Agora estaredes pensando que lerei nestes tempos, para estar en contra de case todo, como estou adoito?
Deixarei esa listaxe para outra entrada.

17.7.25

Xeometría na Maturità italiana

 

Na miña compulsiva filantrópica pescuda de problemas na rede, acabei na web dunha academia/editorial/non sei ben que, Zanichelli, que mantén un arquivo das probas da Maturità italiana, o equivalente á nosa flamante(again) PAU. Para os interesados: a denominación oficial é Seconda Prova di Matematica.

Nesta proba hai dous problemas, dos que hai que facer un, e oito cuestións, das que hai que escoller catro(antes eran 10 e había que coller 5). Polo que vin, os últimos anos os problemas sempre tratan de análise, con certa tendencia cara ao xeométrico, cada problema adoita ter catro apartados arredor da mesma función/situación funcional; hai anos tamén podía aparecer algún problema puramente euclidiano, con cuestións tanto sintéticas como analíticas. Mentres que as cuestións versan, ademais de xeometría e análise, de probabilidade e combinatoria, aínda que en menor medida.

Deixando a un lado a ausencia da álxebra lineal, que si aparece no curriculum español, chama poderosamente a atención o tipo de exercicios de xeometría que inclúen, non restrinxidos á xeometría analítica lineal, é dicir, de rectas e planos no espazo. Dentro da analítica, tamén incorporan superficies esféricas, o que na práctica non suporía moito traballo extra aquí: basicamente consiste en manexar a expresión analítica e o feito de que o raio é perpendicular ao plano tanxente, tradución directa do que pasa en 2D. Pero o que é esencialmente distinto é a cantidade de cuestións de xeometría sintética que fan aparición, que requiren adoito certa intuición alén do rutineiro. Esta anomalía é a que me animou a saír das pseudovacacións(outro día igual falo da mesa redonda sobre o ensino das Matemáticas á que me convidaron o día 15) para escribir unha entrada no blog.

Porén, non me resisto a compartir o 2º problema da proba ordinaria deste curso, que marabilla:

A min con este diagrama xa me gañaches

Aquí inclúo a cita, que en cada problema sempre hai unha:

«La bellezza è mescolare, in giuste proporzioni, il finito e l’infinito» – attribuita a Platone

As gráficas $\gamma_1$ e $\gamma_2$ representan ás funcións f e g, definidas sobre $\mathbb{R}$ , con expresión analítica $$f(x)=p(x) \cdot e^{p(x)}, g(x)=q(x) \cdot e^{p(x)}$$, sendo $p(x)$ e $q(x)$ polinomios de grao 2.

a) Determinar os polinomios p e q usando a información que se deduce do diagrama, considerando que $\varphi=\frac{1+\sqrt{5}}{2}$ é a abscisa dun punto estacionario de f e que $-\phi$, abscisa do punto A, é un cero de g.

b) Dado que $p(x)=x-x^2$, estudar a función f, especificando a función asíntota, a abscisa do punto estacionario e do punto de inflexión. Verificar que a recta $x=\frac{1}{2}$ é un eixe de simetría de $\gamma_1$. Determinar o rango de f e indicar, ao variar o parámetro k, o número de solucións da ecuación $f(x)=k$

c) Despois de demostrar que $q(x)=1-x-x^2$, verificar que $\frac{1}{\varphi}$ é o outro cero de g, e que o triángulo ABC é rectángulo. Demostrar que $\gamma_1$ e $\gamma_2$ teñen un único punto de intersección, e atopar as súas coordenadas. Considerando en $\gamma_1$ e $\gamma_2$, respectivamente, os puntos $P_1$ e $P_2$ coa mesma abscisa $x \geq \frac{1}{2}$, calcular a lonxitude máxima que pode ter o segmento $P_1P_2$.

d) Calcular á área da rexión R limitada por $\gamma_1, \gamma_2$ e o eixe de ordenadas. A continuación atopar o valor de $t \geq \frac{1}{2}$ para que a recta $x=t$ delimite con coas dúas gráficas unha rexión R' equivalente a R.

Que, moi competencial, non? Igualiño que o que propoñen na FESPM para España...

Pois agora alucinade coas cuestións que considero de xeometría sintética, aínda que algunha poida admitir un enfoque trigonométrico ou analítico:


  • Dado un triángulo ABC, sexa M o punto medio do lado BC e sexan B' e C' dous puntos, respectivamente, no lado AB e no lado AC, de tal xeito que $AB'=\frac{1}{3} AB$ e $AC'=\frac{1}{3} AC$. Demostrar que, se os segmentos MB' e MC' son congruentes, tamén son congruentes AB e AC.

  •  O triángulo ABC é rectángulo en B. Demostrar que tal triángulo é isóscele se e só se a altura BH relativa á hipotenusa mide a metade que a hipotenusa.

  • Os lados dun triángulo miden 6 cm, 6 cm e 5 cm. Tomando ao chou un punto P dentro do triángulo, cal é a probabilidade de que P diste máis de 2 cm dos tres vértices do triángulo?

  • Dada unha circunferencia $\Gamma$, sexan $\angle{ACB}$ e $\angle{ADB}$ os ángulos que abranguen o arco AB na circunferencia, sendo AC paralelo a DB. Se O é o punto de intersección de AD e BC, demostrar que os triángulos ACO e BOD son isósceles e semellantes.

  • Explica por que non existe ningún poliedro regular cuxas caras sexan hexágonos.

  • Un triángulo ten área 3 e dous lados que miden 2  e 3. Cal é a lonxitude do terceiro lado? 

  • Unha folla de papel rectangular, de dimensións a e b, ten unha área de 1 m² e unha forma tal que, ao cortala pola metade (paralela ao lado máis curto), produce dous rectángulos semellantes ao orixinal. Cales son as medidas de a e b?

  • Dado un tetraedro regular, a aresta é l e a altura, h. Determinar a amplitude do ángulo que forman l e h.

  • Os centros das caras dun cubo forman un octoedro. É un octoedro regular? Cal é a razón entre os volumes dos dous corpos?

  • Dados un triángulo ABC rectángulo en A, r a recta perpendicular en B ao plano do triángulo e P un punto de r distinto de B. Demostrar que os tres triángulos PAB, PBC e PCA son rectángulos.

  • Sexa ABC un triángulo rectángulo en A. Sexa O o centro do cadrado BCDE construído sobre a hipotenusa, do lado oposto ao vértice A. Demostrar que O é equidistante das rectas AB e AC.

  

É evidente que teñen certa querenza polos triángulos rectángulos, pero a verdade, podo pasala por alto dada a beleza das propostas.



28.6.25

O mesmo problema de sempre

 

Substituído polo diagrama correcto o día seguinte


Como todos os anos a estas alturas, van aparecendo os problemas da parte práctica da oposición de secundaria (se sodes moi rigorosos, primeira parte, proba A). E como todos os anos, miro por riba para comprobar se hai algún problema sorprendente e/ou fermoso.

E vin varios, nas oposicións de La Rioja, de Andalucía, Navarra... Xunto aos habituais problemas que, no baleiro, poden resultar máis ou menos complicados, pero que dentro deste ecosistema de exercicios repetidos corenta veces e de academias mecanizando a preparación, pasan a ser anacos de texto que hai que memorizar(isto é inevitable).

E tamén vin varios propios do bacharelato, como un de Andalucía no que pedían debuxar a gráfica de $f(x)=\frac{x^3}{(1+2x)^2}$, outro cun cálculo de potencias de matrices, ou un cunha función de densidade na que había que atopar, OH SORPRESA, o valor dun parámetro para que efectivamente fose unha función de densidade.

E dentro destes vin un clásico na proba de Andalucía:

Atopar as dimensións do rectángulo de área máxima que pode inscribirse nunha elipse de semieixes a e b.

Se non houbese tantos contidos que tratar de xeito acelerado no bacharelato (basicamente por 2 razóns: o que non se fai na ESO e o maldito curriculum en espiral), calquera alumno espelido, despois de facer uns cantos, vería o padrón que cumpren moitos destes problemas de optimización. Que basicamente se resume en "optimizar un produto coñecendo unha suma".

A situación é a seguinte:

   Tacitamente, todos pasamos por riba rectángulos oblicuos, non?

Que claramente pide que expresemos a área, orixinalmente $A(x,y)=4xy$, como función dunha soa variable. Para o que hai que utilizar que o punto está na elipse. O típico e, neste caso, aburrido abondo.

Imos tomar un camiño alternativo que só usa a desigualdade entre as medias aritmética e xeométrica, plasmada na imaxe da cabeceira (que tamén inclúe a media harmónica, por tradición, e podería incluír a cuadrática, mais non está porque enlea o diagrama), e que podemos demostrar nunha liña:

$$(\sqrt{x}-\sqrt{y})^2 \geq 0 \rightarrow x-2\sqrt{xy}+y \geq 0 \rightarrow \frac{x+y}{2} \geq  \sqrt{xy} $$

E a igualdade só se pode obter cando $\sqrt{x}=\sqrt{y}$, i.e., $x=y$.

Elevando ao cadrado, $xy \leq \left( \frac{x+y}{2} \right)^2 \rightarrow 4xy \leq x^2+2xy+y^2 \rightarrow xy \leq \frac{x^2+y^2}{2}$, versión que é acaída agora.

Como podemos utilizar este feito básico no problema da oposición? Pois cun truco alxébrico, comezando por escribir a ecuación da elipse sen denominadores:

$$\frac{x^2}{a^2}+\frac{y^2}{b^2}=1 \rightarrow b^2x^2+a^2y^2=a^2b^2$$

Optimicemos $4 bx\cdot ay$ :

$$4 bx\cdot ay \leq 4 \cdot \frac{(bx)^2+(ay)^2}{2}=2 (b^2x^2+a^2y^2)=2a^2b^2$$

Polo que a área máxima é $2a b$ e é obtida cando $bx=ay$, i.e., 

$$y=\frac{bx}{a}\rightarrow b^2x^2+a^2 \left(\frac{bx}{a} \right)^2=a^2b^2 \rightarrow b^2x^2+b^2 x^2=a^2b^2 \rightarrow $$

$$2x^2=a^2  \rightarrow  x= \frac{a}{\sqrt{2}} \rightarrow y= \frac{b}{\sqrt{2}}$$

Coñecido o truco, pode utilizarse para todas as situacións análogas, en 2D ou 3D, como optimizar áreas ou volumes de corpos sólidos inscritos noutros. Por regra xeral, require menos manipulacións alxébricas.


7.6.25

Un problema da TAMU

 

O acrónimo estraño do título é o que aparece no concurso de Matemáticas de instituto da Universidade A&M de Texas. Coñezo este concurso desde hai máis de dez anos e nunca mirara que significa A&M. Polo visto orixinalmente esta institución chamábase Agricultural and Mechanical College of Texas. Cambiou en 1963 (sería pola efeméride?) ao actual e misterioso A&M Texas University. Outra anécdota de siglas que despistan, como o nome do xogador dos Lakers do Showtime A.C. Green

O concurso ten distintas versións, AB, BC, CD, DE e EF, dependendo das dúas materias máis avanzadas que estudasen os alumnos: A- Pre-Álxebra, B- 1º curso de Álxebra, C- Xeometría, D- 2º curso de Álxebra, E- Trigonometría e Xeometría Analítica, F- Matemáticas Avanzadas. E é habitual que aparezan pequenas marabillas elementais, como esta que traio hoxe do concurso BC de novembro de 2024:


Dentro dun cadrado dous vértices opostos son unidos mediante 3 segmentos de lonxitudes 5, 1 e 4, como amosa a figura. Atopa a área da rexión sombreada.

   
Xa comentei en bluesky que a figura non está feita a escala, e agora non sei se foi adrede ou se simplemente non tiveron a paciencia suficiente.

Como é usual neste blog, non quero estragar a experiencia co problema do amable lector, mais tampouco vou deixar pasar a oportunidade de dicir algo, quizais non inmediato:


En primeiro lugar, se xeneralizamos o problema cambiando os datos 5, 1, 4 por a+1, 1, a, non vos poño a expresión pero é elocuente.

En segundo, observade que cousa bonita:

Coa escolla de cores que fixen, isto tería que
ser o taboleiro dun xogo de mesa, non si?


Para que vexades a variedade, neste mesmo concurso, que ten 20 cuestións, esta é a 14:

Considera a fracción $\frac{6n-1}{7n+1}$, sendo n un natural. Atopa o mínimo valor de n para o cal a fracción non é irredutible.

Tentade resolvelo sen ir probando os números naturais en orde(que tampouco leva moito).