25.7.25

Difícil, demasiado difícil

Tiña pensado poñerme coa entrada prometida cos blogues que si leo hoxe en día, pero mirando algunhas das olimpíadas nacionais que máis me gustan, dei con este problema da fase final da olimpíada sueca de 2016, que aparentemente non é nada extraordinario, xulgade vós:

Nun xardín hai unha cerca en forma de L, como amosa a figura. Tamén dispoñemos de dous anacos rectos de cerca que miden 13 m e 14 m. Queremos delimitar desde o punto A unha parte do xardín que teña de área como mínimo 200 m². É posible?

   

Decatádevos do MacGuffin do problema? A liña horizontal só ten importancia por ser horizontal, o 20 non xoga ningún papel.

O problema apareceu como primeira cuestión da devandita olimpíada, o que suxire que non é dificilísimo, pero o mero feito de aparecer nunha fase final tamén alerta de que non é un simple exercicio. Que é entón o que me levou a dedicarlle unha entrada, e ademais con ese título?

Para saber a resposta, quero que tentedes contestar vós o seguinte:


Cal é a configuración dos anacos que miden 14 e 13 que proporciona a maior área?


Deliberadamente non especifico nada sobre o que encobre esta cuestión, iredes vendo vós os obstáculos...

22.7.25

Cousas que xa non leo

 

Van quince anos (unha sesquidécada, amigos, para que logo digan que non queda nada do estudo da nomenclatura química) que publiquei unha entrada, Cousas que leo, onde enumeraba os blogues que tiña en 2010 e reseñaba minimamente cada un. E vendo hai un chisco que alguén fora a esa entrada, animeime a revisar a saúde desa listaxe, i.e., cantos daqueles blogues seguen publicando con regularidade, ou polo menos seguen dispoñibles na rede como un arquivo.

Antes de comezar a triste ollada que vai ser esta listaxe, aproveito para lembrar que na mesa redonda sobre o ensino do martes pasado, na que participei pola cota do colectivo que rebobinou cintas cun bic para metelas nun walkman, fixen propaganda desde blog. Imaxinade o público, maioritariamente arredor dos 20 anos, oíndo a un nacho obviamente from the past tentando quedar ben dicindo que TIÑA UN BLOG(ata a revista que dicía que os blogues estaban mortos en 2004 está morta agora).

Ei, que teño un blog, eh, eh? Seguides xogando ao
World of Warcraft? E gústavos Crepúsculo aínda?

Comecemos este paseo, que non categorizo por blogues de Matemáticas /blogues de Educación porque nin daquela estaba ben feita a clasificación, non tiña ningún tipo de fiabilidade:


  • MAA Minute Math: Deixou de publicar en 2015
  • Acertijos y más cosas: Segue funcionando, aínda publicou onte, día 20, unha entrada. Son eu o que deixou de seguilo cando parei de coller ideas elementais para propoñer na clase.
  • Good Math, Bad Math: Cambiou de portal, a Scientopia, e de aí a Good Math, Bad Math, que acabo de descubrir agora, pois xa lle perdera a pista na 1ª muda.
  • Gower's Weblog: Sigo téndoo no feedly, pero o certo é que leva desde hai 3 anos sen actualizar.
  • What's New: Terry Tao segue publicando, a ollo diría que 2 veces ao mes en media. Sigo téndoo no feedly, mais non fago moito caso das súas publicacións por 2 razóns; a 1ª, que na miniatura o LaTeX se ve desproporcionado, o que me bota para atrás, e a 2ª, que a estas alturas xa case só escribe posts técnicos, e non teño idade para simular que estou entendendo algo...
  • Gaussianos: o blog de Matemáticas de referencia en castelán tivo unha caída na frecuencia de publicación haberá 10 anos, o que era inevitable dado que publicaba moitos meses cada 2 días. Sigo lendo cada vez que vexo que hai unha novidade, en certa maneira con menos ansia.
  • dy/dan: un dos blogues de referencia dos profesores norteamericanos, desde que cambiou o rol de profesor polo de creador de curriculum ou algo así, deixou practicamente de publicar agás ligazóns a conferencias súas. Ademais deixou o seu propio espazo para publicar en substack, que ten certo aquel que non me convenceu nunca.
  • f(t): o blog de Kate Nowak desapareceu nalgún momento de 2017. Unha mágoa, escribía cousas das aulas que eran realmente auténticas, aínda coa distancia evidente co noso sistema.
  • JD2718: segue publicando, pero hai anos que deixei de seguilo porque pasou a estar aínda máis baseado nos problemas laborais do profesorado de New York.
  • Mathsclass: segue en liña, segue no meu feedly, pero non actualiza desde 2023.
  • Tanya Khovanova Math's Blog: publica menos, unha vez ao mes máis ou menos. Segue sendo interesante, e con isto quero dicir interesante no sentido de que hai que ler con atención o que publica. Certo é que non lle presto a suficiente cando comparte problemas de lóxica.
  • Let's Play Math: Denise Gaskins converteu o blog nunha web dedicada ao homeschooling, e deixei de seguila.
  • The Exponential Curve: desde 2014 sen actualizar.
  • Continuities: desde 2012.
  • Math Stories: o dominio está á venta.
  • Research in Practice: tres anos sen actualizar.
  • Thoughts on Teaching: desde 2013.
  • The Number Warrior: desde 2015.
  • Noticias de Educación: desde 2012.
Vaia panorama, eh?

Agora estaredes pensando que lerei nestes tempos, para estar en contra de case todo, como estou adoito?
Deixarei esa listaxe para outra entrada.

17.7.25

Xeometría na Maturità italiana

 

Na miña compulsiva filantrópica pescuda de problemas na rede, acabei na web dunha academia/editorial/non sei ben que, Zanichelli, que mantén un arquivo das probas da Maturità italiana, o equivalente á nosa flamante(again) PAU. Para os interesados: a denominación oficial é Seconda Prova di Matematica.

Nesta proba hai dous problemas, dos que hai que facer un, e oito cuestións, das que hai que escoller catro(antes eran 10 e había que coller 5). Polo que vin, os últimos anos os problemas sempre tratan de análise, con certa tendencia cara ao xeométrico, cada problema adoita ter catro apartados arredor da mesma función/situación funcional; hai anos tamén podía aparecer algún problema puramente euclidiano, con cuestións tanto sintéticas como analíticas. Mentres que as cuestións versan, ademais de xeometría e análise, de probabilidade e combinatoria, aínda que en menor medida.

Deixando a un lado a ausencia da álxebra lineal, que si aparece no curriculum español, chama poderosamente a atención o tipo de exercicios de xeometría que inclúen, non restrinxidos á xeometría analítica lineal, é dicir, de rectas e planos no espazo. Dentro da analítica, tamén incorporan superficies esféricas, o que na práctica non suporía moito traballo extra aquí: basicamente consiste en manexar a expresión analítica e o feito de que o raio é perpendicular ao plano tanxente, tradución directa do que pasa en 2D. Pero o que é esencialmente distinto é a cantidade de cuestións de xeometría sintética que fan aparición, que requiren adoito certa intuición alén do rutineiro. Esta anomalía é a que me animou a saír das pseudovacacións(outro día igual falo da mesa redonda sobre o ensino das Matemáticas á que me convidaron o día 15) para escribir unha entrada no blog.

Porén, non me resisto a compartir o 2º problema da proba ordinaria deste curso, que marabilla:

A min con este diagrama xa me gañaches

Aquí inclúo a cita, que en cada problema sempre hai unha:

«La bellezza è mescolare, in giuste proporzioni, il finito e l’infinito» – attribuita a Platone

As gráficas $\gamma_1$ e $\gamma_2$ representan ás funcións f e g, definidas sobre $\mathbb{R}$ , con expresión analítica $$f(x)=p(x) \cdot e^{p(x)}, g(x)=q(x) \cdot e^{p(x)}$$, sendo $p(x)$ e $q(x)$ polinomios de grao 2.

a) Determinar os polinomios p e q usando a información que se deduce do diagrama, considerando que $\varphi=\frac{1+\sqrt{5}}{2}$ é a abscisa dun punto estacionario de f e que $-\phi$, abscisa do punto A, é un cero de g.

b) Dado que $p(x)=x-x^2$, estudar a función f, especificando a función asíntota, a abscisa do punto estacionario e do punto de inflexión. Verificar que a recta $x=\frac{1}{2}$ é un eixe de simetría de $\gamma_1$. Determinar o rango de f e indicar, ao variar o parámetro k, o número de solucións da ecuación $f(x)=k$

c) Despois de demostrar que $q(x)=1-x-x^2$, verificar que $\frac{1}{\varphi}$ é o outro cero de g, e que o triángulo ABC é rectángulo. Demostrar que $\gamma_1$ e $\gamma_2$ teñen un único punto de intersección, e atopar as súas coordenadas. Considerando en $\gamma_1$ e $\gamma_2$, respectivamente, os puntos $P_1$ e $P_2$ coa mesma abscisa $x \geq \frac{1}{2}$, calcular a lonxitude máxima que pode ter o segmento $P_1P_2$.

d) Calcular á área da rexión R limitada por $\gamma_1, \gamma_2$ e o eixe de ordenadas. A continuación atopar o valor de $t \geq \frac{1}{2}$ para que a recta $x=t$ delimite con coas dúas gráficas unha rexión R' equivalente a R.

Que, moi competencial, non? Igualiño que o que propoñen na FESPM para España...

Pois agora alucinade coas cuestións que considero de xeometría sintética, aínda que algunha poida admitir un enfoque trigonométrico ou analítico:


  • Dado un triángulo ABC, sexa M o punto medio do lado BC e sexan B' e C' dous puntos, respectivamente, no lado AB e no lado AC, de tal xeito que $AB'=\frac{1}{3} AB$ e $AC'=\frac{1}{3} AC$. Demostrar que, se os segmentos MB' e MC' son congruentes, tamén son congruentes AB e AC.

  •  O triángulo ABC é rectángulo en B. Demostrar que tal triángulo é isóscele se e só se a altura BH relativa á hipotenusa mide a metade que a hipotenusa.

  • Os lados dun triángulo miden 6 cm, 6 cm e 5 cm. Tomando ao chou un punto P dentro do triángulo, cal é a probabilidade de que P diste máis de 2 cm dos tres vértices do triángulo?

  • Dada unha circunferencia $\Gamma$, sexan $\angle{ACB}$ e $\angle{ADB}$ os ángulos que abranguen o arco AB na circunferencia, sendo AC paralelo a DB. Se O é o punto de intersección de AD e BC, demostrar que os triángulos ACO e BOD son isósceles e semellantes.

  • Explica por que non existe ningún poliedro regular cuxas caras sexan hexágonos.

  • Un triángulo ten área 3 e dous lados que miden 2  e 3. Cal é a lonxitude do terceiro lado? 

  • Unha folla de papel rectangular, de dimensións a e b, ten unha área de 1 m² e unha forma tal que, ao cortala pola metade (paralela ao lado máis curto), produce dous rectángulos semellantes ao orixinal. Cales son as medidas de a e b?

  • Dado un tetraedro regular, a aresta é l e a altura, h. Determinar a amplitude do ángulo que forman l e h.

  • Os centros das caras dun cubo forman un octoedro. É un octoedro regular? Cal é a razón entre os volumes dos dous corpos?

  • Dados un triángulo ABC rectángulo en A, r a recta perpendicular en B ao plano do triángulo e P un punto de r distinto de B. Demostrar que os tres triángulos PAB, PBC e PCA son rectángulos.

  • Sexa ABC un triángulo rectángulo en A. Sexa O o centro do cadrado BCDE construído sobre a hipotenusa, do lado oposto ao vértice A. Demostrar que O é equidistante das rectas AB e AC.

  

É evidente que teñen certa querenza polos triángulos rectángulos, pero a verdade, podo pasala por alto dada a beleza das propostas.



28.6.25

O mesmo problema de sempre

 

Substituído polo diagrama correcto o día seguinte


Como todos os anos a estas alturas, van aparecendo os problemas da parte práctica da oposición de secundaria (se sodes moi rigorosos, primeira parte, proba A). E como todos os anos, miro por riba para comprobar se hai algún problema sorprendente e/ou fermoso.

E vin varios, nas oposicións de La Rioja, de Andalucía, Navarra... Xunto aos habituais problemas que, no baleiro, poden resultar máis ou menos complicados, pero que dentro deste ecosistema de exercicios repetidos corenta veces e de academias mecanizando a preparación, pasan a ser anacos de texto que hai que memorizar(isto é inevitable).

E tamén vin varios propios do bacharelato, como un de Andalucía no que pedían debuxar a gráfica de $f(x)=\frac{x^3}{(1+2x)^2}$, outro cun cálculo de potencias de matrices, ou un cunha función de densidade na que había que atopar, OH SORPRESA, o valor dun parámetro para que efectivamente fose unha función de densidade.

E dentro destes vin un clásico na proba de Andalucía:

Atopar as dimensións do rectángulo de área máxima que pode inscribirse nunha elipse de semieixes a e b.

Se non houbese tantos contidos que tratar de xeito acelerado no bacharelato (basicamente por 2 razóns: o que non se fai na ESO e o maldito curriculum en espiral), calquera alumno espelido, despois de facer uns cantos, vería o padrón que cumpren moitos destes problemas de optimización. Que basicamente se resume en "optimizar un produto coñecendo unha suma".

A situación é a seguinte:

   Tacitamente, todos pasamos por riba rectángulos oblicuos, non?

Que claramente pide que expresemos a área, orixinalmente $A(x,y)=4xy$, como función dunha soa variable. Para o que hai que utilizar que o punto está na elipse. O típico e, neste caso, aburrido abondo.

Imos tomar un camiño alternativo que só usa a desigualdade entre as medias aritmética e xeométrica, plasmada na imaxe da cabeceira (que tamén inclúe a media harmónica, por tradición, e podería incluír a cuadrática, mais non está porque enlea o diagrama), e que podemos demostrar nunha liña:

$$(\sqrt{x}-\sqrt{y})^2 \geq 0 \rightarrow x-2\sqrt{xy}+y \geq 0 \rightarrow \frac{x+y}{2} \geq  \sqrt{xy} $$

E a igualdade só se pode obter cando $\sqrt{x}=\sqrt{y}$, i.e., $x=y$.

Elevando ao cadrado, $xy \leq \left( \frac{x+y}{2} \right)^2 \rightarrow 4xy \leq x^2+2xy+y^2 \rightarrow xy \leq \frac{x^2+y^2}{2}$, versión que é acaída agora.

Como podemos utilizar este feito básico no problema da oposición? Pois cun truco alxébrico, comezando por escribir a ecuación da elipse sen denominadores:

$$\frac{x^2}{a^2}+\frac{y^2}{b^2}=1 \rightarrow b^2x^2+a^2y^2=a^2b^2$$

Optimicemos $4 bx\cdot ay$ :

$$4 bx\cdot ay \leq 4 \cdot \frac{(bx)^2+(ay)^2}{2}=2 (b^2x^2+a^2y^2)=2a^2b^2$$

Polo que a área máxima é $2a b$ e é obtida cando $bx=ay$, i.e., 

$$y=\frac{bx}{a}\rightarrow b^2x^2+a^2 \left(\frac{bx}{a} \right)^2=a^2b^2 \rightarrow b^2x^2+b^2 x^2=a^2b^2 \rightarrow $$

$$2x^2=a^2  \rightarrow  x= \frac{a}{\sqrt{2}} \rightarrow y= \frac{b}{\sqrt{2}}$$

Coñecido o truco, pode utilizarse para todas as situacións análogas, en 2D ou 3D, como optimizar áreas ou volumes de corpos sólidos inscritos noutros. Por regra xeral, require menos manipulacións alxébricas.


7.6.25

Un problema da TAMU

 

O acrónimo estraño do título é o que aparece no concurso de Matemáticas de instituto da Universidade A&M de Texas. Coñezo este concurso desde hai máis de dez anos e nunca mirara que significa A&M. Polo visto orixinalmente esta institución chamábase Agricultural and Mechanical College of Texas. Cambiou en 1963 (sería pola efeméride?) ao actual e misterioso A&M Texas University. Outra anécdota de siglas que despistan, como o nome do xogador dos Lakers do Showtime A.C. Green

O concurso ten distintas versións, AB, BC, CD, DE e EF, dependendo das dúas materias máis avanzadas que estudasen os alumnos: A- Pre-Álxebra, B- 1º curso de Álxebra, C- Xeometría, D- 2º curso de Álxebra, E- Trigonometría e Xeometría Analítica, F- Matemáticas Avanzadas. E é habitual que aparezan pequenas marabillas elementais, como esta que traio hoxe do concurso BC de novembro de 2024:


Dentro dun cadrado dous vértices opostos son unidos mediante 3 segmentos de lonxitudes 5, 1 e 4, como amosa a figura. Atopa a área da rexión sombreada.

   
Xa comentei en bluesky que a figura non está feita a escala, e agora non sei se foi adrede ou se simplemente non tiveron a paciencia suficiente.

Como é usual neste blog, non quero estragar a experiencia co problema do amable lector, mais tampouco vou deixar pasar a oportunidade de dicir algo, quizais non inmediato:


En primeiro lugar, se xeneralizamos o problema cambiando os datos 5, 1, 4 por a+1, 1, a, non vos poño a expresión pero é elocuente.

En segundo, observade que cousa bonita:

Coa escolla de cores que fixen, isto tería que
ser o taboleiro dun xogo de mesa, non si?


Para que vexades a variedade, neste mesmo concurso, que ten 20 cuestións, esta é a 14:

Considera a fracción $\frac{6n-1}{7n+1}$, sendo n un natural. Atopa o mínimo valor de n para o cal a fracción non é irredutible.

Tentade resolvelo sen ir probando os números naturais en orde(que tampouco leva moito).

27.5.25

Olimpíada Matemática Galega 2025-Fase Final - 5

 

Chegamos ao final da olimpíada deste ano, e onde eu agardaba algún razoamento combinatorio, atopamos outro problema xeométrico.


Xustifica se a área da lúnula sombreada (figura con forma de cuarto menguante de lúa) é maior, menor ou igual á área do cadrado sombreado

    

Se non coñeciades xa esta figura, sede sinceros, que pálpito tedes con respecto a esas áreas?


Como sempre, é máis sinxelo criticar a elección dos problemas dun concurso deste tipo que traballar e poñerse a cavilar un. Indepentemente das teimas de cada quen(as miñas expresadas nestas últimas cinco entradas), houbo problemas ben fermosos nesta edición. Vémonos na seguinte fase local, zona de Ferrol, se non pasa nada raro.

26.5.25

Olimpíada Matemática Galega 2025-Fase Final - 4

 

O cuarto problema da fase final, despois de dous problemas "de números" e un de lóxica, parecía claro que ía tratar de xeometría. Velaquí:


Calcula a área do semicírculo sabendo que o triángulo no que se apoia é rectángulo

   

Non o vou negar, a min estes problemas sempre me encantan. E canto máis simples sexan en aparencia, mellor.

Nesta situación, que en canto tentedes resolver veredes que é a ben coñecida do cadrado inscrito nun triángulo rectángulo, o uso da semellanza parece obrigado. E pola miña experiencia, pode suceder que a estas alturas de 2º de ESO os alumnos aínda non a traballasen. Nos centros nos que preparen especificamente ao alumnado para a olimpíada non terán ese obstáculo, claro. Sería interesante que sucedería cos participantes que só estivesen provistos do Teorema de Pitágoras. Pois non parece doado obter o valor do radio nese caso.

Na vindeira entrada remataremos esta xeira.


25.5.25

Olimpíada Matemática Galega 2025-Fase Final - 3

 

O terceiro problema da fase final, de lóxica, como os das revistas de pasatempos ou os libros de brain teasers


Ana, Lía, Mía e Mara van a uns grandes almacéns. Unha delas compra un reloxo, a outra un libro, a terceira unhas zapatillas e a cuarta un teléfono móbil. Os almacéns teñen catro pisos e en cada un deles só se vende un tipo de artigo. Ten en conta as seguintes pistas:

  • Ana compra no primeiro piso e Mía no segundo.
  • Os reloxos cómpranse no cuarto piso.
  • Lía compra un libro.
  • Ana non compra un teléfono móbil.
Que compra cada unha e en que piso?

Para os profesores que me lean: resolvelo sen escribir nada é un exercicio para a memoria operativa(eu tento nas clases que os alumnos fagan imaxes mentais de figuras elementais e que as transformen con rotacións ou simetrías, xa podedes imaxinar, sen moito éxito). Para nós non debería levar medio minuto.

O que non puiden evitar foi decatarme de que había dous nomes coa mesma inicial, cousa que nunca faría nun problema inventado por min. Quedei coa sensación de que hai algunha mensaxe oculta entre os nomes das rapazas e os artigos que mercan. Tranquilos, xa quito o sombreiro de papel de aluminio.

Cos problemas de Lóxica fun cambiando de opinión. De cativo, cando estaba eu en BUP, encantábanme. Sigo poñendo algún de vez en cando no medio dos Problemas Difíciles para Xente Intelixente, pero dalgún xeito perdín aquel vello entusiasmo. 

Recapitulando: levamos dous problemas de números, un de lóxica. Que sorpresas haberá...

24.5.25

Olimpíada Matemática Galega 2025-Fase Final - 2


O segundo problema da fase final, un vello coñecido, que adoita aparecer nas miñas aulas nos Problemas Difíciles para Xente Intelixente(que hai só once anos dixen por aquí que tiña que compartir):

 

Temos dúas moedas. Na cara superior de cada unha están escritos os números 7 e 10 respectivamente. Se lanzamos as dúas moedas ao aire e sumamos os números que saen, podemos obter estes catro resultados: 11, 12, 16 e 17. Investiga que números están escritos na cara oculta de cada unha.

A miña dúbida ante este problema é que farían os participantes. Porque os que xa temos a ferramenta alxébrica interiorizada hai décadas imos poñer con seguridade a e b para os números das caras ocultas e ver as combinacións; non usar as incógnitas leva a ter máis datos e relacións xogando simultaneamente na cabeza.

E dado que os números son pequenos e manexables, sempre poden ir, por proba/erro, tentando, fallando, cambiando os números. Aínda decatándose sen álxebra de que as caras ocultas teñen que sumar 11 ou da relevancia de que os 4 posibles resultados se poidan separar en dúas parellas que sumen o mesmo.

Teño a sospeita de que os cativos que fosen probando omitirán unha das dúas solucións, ao atoparen a primeira por proba/erro darían por rematada a busca. Oxalá alguén da organización botase algo de luz sobre este asunto.

22.5.25

Olimpíada Matemática Galega 2025-Fase Final

 

Esperando que aparecese na web de Agapema o documento cos 5 problemas, onte tiven información privilexiada dun amigo de Lugo, que seguramente se apiadou de min e deste blog. Sexa como for, velaquí o primeiro problema:

O patricio Gaius Lúcius e a súa esposa Aelia teñen cinco fillos, cuxas idades son números pares.

• A suma das idades das súas tres fillas é igual a 32 anos e teñen anos diferentes.

• A suma das idades dos seus dous fillos varóns é igual a 16 anos, e teñen anos diferentes.

• A suma das idades dos dous fillos maiores é igual a 28 anos.

• A suma das idades dos dous fillos máis novos é igual a 12 anos.

Determina a idade de cada descendente da familia Lúcia e especifica se é un varón ou unha muller. Explica o teu razoamento e indica todas as respostas posibles.


Aparentemente o problema é inofensivo: pódese probar, non hai moitos casos, etc. Pero para que un alumno de 2º de ESO resolva por completo esta situación hai que recoñecer que ten que amosar que é meticuloso e que percibe os obstáculos.

Un bo primeiro problema para comezar.

11.5.25

Avaliación de final de etapa

 

Perdida no pandemonium que é habitualmente o navegador do meu ordenador estaba unha lapela da web da Generalitat de Catalunya, que xa esquecera. Fun mirar, e resultou ser a páxina da Agència d'Avaluació i Prospectiva de l'Educació, que organiza aló as avaliacións de diagnóstico como as de 2º de ESO e 4º de EP que prescribe a LOMLOE. Mais esta lapela non falaba destas avaliacións, senón da Avaluació de final d’etapa ESO. Por que gardara ese separador no navegador? Foi mirar o 1º ítem e acordar rapidamente. Xa veredes vós tamén.

Tede en mente todo o tempo que esta proba se fai en 4º de ESO a comezos de abril, pouco antes que o diagnóstico de 2º ou de 4º de EP, co cal o alumnado xa está no 3º trimestre do curso, polo que no peor dos casos imaxinables, xa deu a metade dos contidos de 4º(peor dos casos=que lles dese eu clase).

Brace yourselves. The winter of our discontent is coming.

   
Baixo esta gráfica hai 4 cuestións con 4 opcións de resposta:

  1. Cantas veces lle tomaron a temperatura?
  2. Cantas veces tivo 39ºC ou máis?
  3. Os pais levan ao cativo o luns ás 15:00 ao médico. Cantas horas pasaron desde que detectaron que tiña febre?
  4. Se o cativo ten que toma un xarope cada 8 horas durante 3 días, cantas veces tomará o xarope?
A 4ª cuestión chegoume á alma aínda máis que as anteriores. Espero que a tomen como un captcha, para saber se teñen un humano diante ou algo así. As opcións de resposta que dan consisten en se os alumnos restan 8 e 3, se os multiplican, se os suman e a opción correcta. 

Dentro desta mesma actividade, incluén un novo recadro, ao que seguen outras catro cuestións:

   
  1. Cal das afirmacións seguintes é falsa? Canto máis pese o enfermo, máis medicamento toma/Canto menos pese, menos toma/Canto máis pese, menos medicamento toma/A cantidade de medicamento é directamente proporcional ao peso
  2. Canto pesa unha persoa que ten que tomar 32 ml de xarope diariamente?
  3. Nesta cuestión inclúen unha táboa coa cantidade aproximada de xarope que hai que tomar dependendo do rango de peso no que se encontre
    Se Mario pesa 22 kg e os pais seguen as indicacións da táboa, cantos ml de diferenza haberá co que debería tomar segundo a fórmula?
  4. Cada 5 ml de medicamento conteñen 105 mg de principio activo. Cantos mg de principio activo conteñen 16 ml de medicamento? 
1º de ESO vibes.

Vén a 2ª actividade, seguro que cambia o conto.

Ben, non exactamente...

    
  1. Cada escalón terá 15 cm de altura e 20 cm de ancho. Cal será o ancho da escaleira?(E poñen nunha imaxe a interrogación no que están preguntando) 
   
    1. Tamén van construír unha rampla de acceso. A porcentaxe de desnivel dunha rampla calcúlase coa fórmula % de desnivel=$\frac{altura}{lonxitude horizontal}\cdot 100$ Se a rampla que constrúen ten un desnivel do 10%, que lonxitude horizontal terá que ter a rampla para superar a altura de 1,05 m?
    1. Para remodelar o tellado do mercado, necesitas coñecer a súa superficie. O mercado ten unha planta rectangular de 30 m x 100 m, e a diferenza de altura entre os puntos máis alto e máis baixo do seu tellado é de 3 m. Cal é a superficie do tellado? (O tellado ten dous lados inclinados pintados de gris na imaxe.)
      
    Neste caso é interesante ver as opcións que dan de resposta, pois deixa intuír cales son as dificultades desexables que prevé o deseñador da proba: $100 \cdot \sqrt{3^2+15^2}$, $100 \cdot \sqrt{3^2+30^2}$, $2 \cdot 100 \cdot \sqrt{3^2+15^2}$, $2 \cdot 100 \cdot \sqrt{3^2+30^2}$

    Veña, outro recadro:
       
    1. O logotipo ten un só eixe de simetría, pero que pasaría se fose un H?
       
        
      A seguinte cuestión non esaxero se afirmo que se pode facer en 6º de EP:
    2. Se a placa cadrada na que imprimen o M mide 1 metro de lado, cal é a área da letra M?
         

    3. Van colocar réplicas do logotipo polo mercado pero en placas cadradas de 25 cm de lado. Que fracción respecto á do logotipo da entrada supón a área destas réplicas?
      Con isto aprendín que setzena significa dezaseisava

      Outra imaxe, neste caso un gráfico estatístico:
         
    1. Cantas persoas menores de 30 anos participaron na enquisa?
    2. Que porcentaxe de enquisados vai dúas veces por semana ao mercado?
    3. De media, cantos días van ao mercado por semana os enquisados maiores de 50 anos?
    4. Van sortear un curso de cociña entre os enquisados. Que probabilidade ten cada enquisado de gañar o premio? As opcións de resposta neste ítem son $\frac{1}{3},\frac{1}{4}, \frac{1}{100}, \frac{1}{250}$
    Nova actividade, novo recadro
       
    1. Nunha partida, despois de repartir as cartas, hai un xogador cunha carta máis que o resto. Cal é número mínimo de xogadores da partida? 4, 5, 6 ou 7
    2. Noutra partida, xa repartidas as cartas, deciden que comenzará a partida quen teña o único comodín da baralla. Que afirmación é falsa? Se hai 2 xogadores, todos teñen a mesma probabilidade de comezar/Se hai 4 xogadores, todos teñen a mesma probabilidade de comezar/Se hai 6 xogadores, .../Se hai 8 xogadores, ...
       
    1. Nunha partida con 2 xogadores, entre os dous fixeron 120 puntos e o gañador fixo 32 puntos máis que o outro. Se x = puntuación do xogador gañador, cal das ecuacións seguintes permite atopar o valor de x? E as opcións son $x-32=120$, $x-(x+32)=120$, $x+(x-32)=120$, $x+(32-x)=120$
    Por se chegastes aquí e o esquecestes xa, É UNHA AVALIACIÓN PARA 4º DE ESO. Imos coa penúltima actividade. Notastes que faltaba algo? Efectivamente, cartos:

       
    1. Se alugamos un parasol 6 horas, canto pagaremos?
    2. Se ás 17:00 devolvemos un parasol e pagamos 6€, a que hora o alugaramos?
    3. Cal das gráficas seguintes representa a relación entre as horas de alugueiro e o prezo?
       
    1. Alugamos un parasol máis de 3 horas. Se T é o número de horas de alugueiro, cal dos cálculos seguintes dá o prezo? As opcións: $1,5+3\cdot(T-3)$, $3+1,5\cdot(T-3)$,$1,5-3\cdot(T-3)$,$3-1,5\cdot(T-3)$
       
    1. Os octógonos regulares poden dividirse en 8 triángulos iguais. Canto miden os ángulos A, B e C destes triángulos?
       

    As opcións: (20º, 80º, 80º), (45º, 60º, 70º), (45º, 67,5º, 67,5º), (50º, 65º, 65º)
    Son eu que son un hater, ou non só no contido está mal deseñada a proba para este nivel? Por que pos na mesma opción 2 cousas absurdas, a saber, que non sexa isóscele o triángulo e que non sumen 180º os ángulos?
    1. Para saber a cantidade de tela que ten o parasol, podemos aproximar a súa superficie pola dun círculo de 0,75 m de radio. Con esta aproximación, que superficie ten o parasol?
     
    1. Nun momento do día, unha persoa que mide 1,6 m proxecta unha sombra de 1,8 m. Se o parasol proxecta unha sombra 2 m, que altura ten aproximadamente?
    2.   
      E chegamos á última actividade desta apaixonante viaxe polas matemáticas ata 2º de ESO cunha...
        
    1. Cal dos diagramas de sectores (argh) representa os votos que obtivo cada destino?
    Outro fallo de deseño de respostas?

    O de contestar nun ítem o estritamente anterior está de
    moda, pasou na nosa de 2º de ESO
    1. Sabemos que na segunda votación todo o alumnado volverá votar e que o alumnado que votou polo destino 1 ou o destino 2 na primeira votación manterá o seu voto. Dos 16 estudantes que votaron polo destino 3 na primeira votación, cantos deben votar polo destino 2 polo menos para que este sexa o destino máis votado na segunda votación? (Non se pode votar en branco.)
      

    1. Se venden todas as papeletas, cantos cartos recadarán?
    2. Da recadación, destinarán 250€ a pagar o premio do sorteo, e o resto, a financiar a viaxe. Se venden a metade das papeletas, que fracción da recadación dedicarán a pagar o premio?
    3. Finalmente logran vender 1500 papeletas. Tendo en conta que o premio se sorteará entre as papeletas vendidas, que probabilidade terá de gañar o premio un alumno supersticioso que mercou as papeletas 0007, 0077 e 0777?


    Sede sinceros: é cousa miña ou isto é unha marcianada destinada a que calquera alumno poida rebentar a proba? Cousa que non sucederá porque sempre hai certa fracción de alumnos que van pasar olimpicamente da proba.

    De que serve esta proba a un profesor de Matemáticas de 4º de ESO, dá igual que dea as A ou as B? Imaxinade que estivesen obrigados a actuar en función dos resultados destas probas, deixarían de traballar o que prescribe a lei? E aínda obviando a lexislación, deberían deixar de preparar ao alumnado para o que veña despois?

    Reviso esta proba e quedo pampo, amigos. Quedo pampo.

    5.5.25

    Olimpíada Matemática Galega 2025-Fase Local-5

     

    Chegamos ao último problema desta quenda, un ben fermoso e axeitado para esta idade:


    Problema 5

    Unha cabra está atada a un poste no exterior dunha finca pechada por un muro rectangular de 10m x 6m, cunha corda que mide 11m de largo. Se o poste está situado nun dos currunchos da finca, cal é a área no exterior da finca na que pode pacer a cabra?


    Na folla do problema non viña ningunha figura, o que formaba parte da dificultade, só a imaxe dunha hierática cabra mirando ao malfadado concursante.

       

    Eu recoñezo que, intuíndo o que ía pasar, quizais acompañaría o texto dunha figura como a seguinte:

      

    Que tampouco é moita axuda, pero a algún seguro que lle axudaría a entender simplemente o lugar polo que se move a cabra, sen meterse no miolo do asunto, é dicir, no momento no que a corda está pegada a unha das paredes.

    Porque, como xa intuídes, o que pasou foi que a maioría non entendeu como era posible que a cabra pacese no exterior da finca, quizais porque leron finca e deron por feito que é dentro da finca onde tería que comer. Dos que si entenderon a papatoria exterior, houbo algúns que non chegaron a visualizar o que sucedía no caso no que a corda chegaba ao final indo pegada ás paredes.

    Os que deades clase en 2º de ESO seguramente tamén usmedes que a área do círculo e as subdivisións que aparecen neste contexto provocarían dificultades, dado que tradicionalmente a Xeometría vai despois da Aritmética e a Álxebra, e neste curso hai moitos contidos destes dous bloques. Pero iso vaticino que ningún corrector da olimpíada valoraría moito: o razoamento estaba en observar os anacos circulares, non en saber se era $\pi r^2$ ou que.

    Resumindo: esta fase local tivo problemas ben fermosos e simultaneamente houbo cousiñas para que non se frustrase ninguén por completo. Por pedir, quizais incluiría algún problema no que houbese que facer un razoamento combinatorio, polo menos multiplicativo.

    A ver con que nos sorprende a organización na fase final, que sempre é un evento xenial para olímpicos e acompañantes.

    3.5.25

    Olimpíada Matemática Galega 2025-Fase Local-4

     

    O problema número 4 deste ano, se facemos caso ao articulado da lei educativa vixente, é un problema académico. Porén, eu teño as miñas dúbidas, pois a maioría dos libros de texto segue sen incluír este tipo de actividades de xeito ordinario; como moito, nas páxinas finais das unidades, como exercicios "competenciais" ou a palabra que lles dea por poñer. Lembraredes que falei destas tarefas previamente, e dunha obxección que lles poño eu(unha das que lles poño, pois teño unha sospeita máis preocupante da que aínda non escribín nunca por aquí), en Pensamento xeométrico vs. pensamento aritmético.

    Problema 4

    Nun xacemento romano atopouse o seguinte patrón. Espérase que sexa unha pauta de construción para as columnas das vivendas. Desexariamos analizar a secuencia:

       
    a) Que forma tería a figura 4?

    b) Cantas estrelas habería no paso 4? E no 5?

    c) Que pasaría no paso 78?

    d) Cal sería o patrón para un paso xenérico n?


    E hai outro indicio de que non debe estar xeralizada a súa inclusión nas aulas: houbo moitos alumnos que preguntaron que significaba "paso xenérico", que había que facer cando preguntaban polo paso n, etc.

    Imaxinades que outras cuestións xurdiron na sesión?

    "J, yo la forma que veo es como la de una..."

    "J, ¿qué es el paso?"

    "En el paso 78 pasa que sigue lo mismo"

    E coitados os que efectivamente debuxaron as 133 estreliñas que había na figura 4...

    Ah, unha cousa que me gustou foi que houbo distintos xeitos de contar as estrelas no paso n, dando lugar a 33n+1 nuns casos e a 33(n-1)+34 noutros.


    Como último comentario de vello rosmón, no aspecto lingüístico, o termo axeitado para o que sucede aquí é "padrón", que fai referencia a calquera modelo, etc. Mais é normal que se use patrón, tendo en conta que aparece no Decreto 156/2022, no que se establece a ordenación e curriculum da ESO(e eu mesmo cometo o erro adoito)

    1.5.25

    Olimpíada Matemática Galega 2025-Fase Local-3

     

    Chegamos ao terceiro problema, na miña opinión o máis polémico:


    Temos unha diana cuadriculada de 8x5, na que están sinalados os puntos A e B, como se ve na imaxe. Se tiramos varios dardos de maneira aleatoria:

    a) Sabendo que caeron 12 dardos máis preto de B, dá unha estimación do número de dardos que caeron máis preto de A.

       
    b) Considera agora esta posición dos puntos A e B. Sabendo que caeron 55 dardos máis preto de A, cantos dirías que se lanzaron en total?


    Vedes por que o considero polémico?

    É evidente que o enunciado busca que os rapaces conecten a condición probabilística coa situación xeométrica, e vexan que a razón entre o número de dardos que caen máis preto de B e o número de dardos que caen máis preto de A é a mesma que a razón entre ma área da zona do rectángulo máis preto de B que de A e a área da zona do rectángulo máis preto de A que de B (é moito máis sinxelo pensalo que escribilo). Isto, que para nós é inmediato, non o é para os alumnos, é dicir, non para todos. Polo que vin eu, son maioría os que non o entenderon.

    Se nos poñemos estupendos: Está claro que lanzando un número tan pequeno de dardos, vai manterse a proporción coas áreas? Con 12 dardos na zona máis preto de B? Lei dos moi moi moi pequenos números?

    Por outra banda, houbo cativos que, entendendo que o conto ía de comparar áreas, non fixeron ben as figuras. Máis no 2º caso, claro, onde a mediatriz é oblicua. E, inesperadamente para min, a cuadrícula axudou a que algúns o fixesen mal, pois entenderon que se trataba de utilizar a métrica do taxi, comprensible tratándose da zona de Ferrol.

    E aínda máis: houbo participantes(lembremos: están entre os mellores na materia nos seus centros) que entenderon máis preto de B non como máis preto de B que de A, senón máis preto de B que do bordo do rectángulo, complicando moito as cousas con círculos arredor dos puntos.

    En realidade a idea do problema encántame, só creo que o enunciado debería evitar eses obstáculos. Porén, non sei ben como sen facer demasiado sinxelo o problema.  

    29.4.25

    Olimpíada Matemática Galega 2025-Fase Local-2

     

    O segundo problema era dos de fedellar. Como matemático (máis ou menos), un tenta resolvelo de xeito secuencial, con pasos necesarios no sentido lóxico; os cativos, en troques, van probar a sorte en canto haxa bifurcacións. E quizais sexa máis eficaz esa estratexia. Xulgade vós:

    Problema 2:

    Completa os 12 cadrados baleiros, explicando o procedemento seguido, con números que sexan múltiplos de 3, non maiores de 18, de xeito que sexan correctas as operacións en horizontal e en vertical:


       

    Varias cuestións saltan á vista, alén da verbosidade de "non maiores de 18", sexa ou non inmediata a resposta:

    • Podemos usar números negativos? Cousa que preguntou un participante na zona de Ferrol
    • Aparecerá o 0?
    • Repítense números? Supoñendo que sexan non negativos, a resposta é obvia, o que non é óbice para que o dubide algún participante.

    Tentastes resolvelo? Alén dos dous primeiros pasos, probastes ou deducistes?

    27.4.25

    Olimpíada Matemática Galega 2025-Fase Local

     

    Seguro que xa notabades unha perturbación na forza: Como, o pesado este non escribe a perentoria publicación sobre a olimpíada de 2º de ESO de abril?

    A explicación é sinxela: alguén tiña que facer uns calendarios de exames para o seu centro, e aínda non estivera cinco minutos totalmente ceibo de choio.

    Comezo logo a miña crítica anual dos problemas propostos, pero desta volta non teño a habitual queixa coa dificultade do primeiro problema. Era sinxelo, o cal penso que é bo para animar aos rapaces, pois nunha proporción abafante comezan polo 1º problema.


    Problema 1

    1000 barcos navegan polo delta representado na figura. Unha cuarta parte van cara a D, unha quinta parte cara a E e o resto cara a B. No punto D, $\frac{2}{5}$ dos barcos diríxense cara a A e o resto cara a B. No punto E, $\frac{3}{4}$ dos barcos van cara a C, e o resto cara a B. Cantos barcos chegan a B?


    O que non sei moi ben é que representan eses cepillos boca abaixo   


    Sinxeliño para alumnos de 2º, non? A ver se cando remata o proceso hai maneira de estimar cantos o fixeron perfectamente. Eu aposto que máis do 90%.

    O único obstáculo seguro que xa o vistes automaticamente: cativos que esquezan ou ben os barcos que van directamente a B ou ben os barcos que van a B desde D ou E. Nada máis. Porque todos os que se presenten á olimpíada van dominar as fraccións, obviamente. Non é mal exercicio incluso para unha aula ordinaria de 1º de ESO, na miña opinión.

    13.4.25

    Mapmatics


    Non quedou tan mal, comparado co atlas da miña infancia


    Isto si que é sorprendente. Vou escribir sobre un libro.


    Aínda que a etiqueta Libros ten 35 entradas antes desta, iso non implica que fixese comentarios en 35 entradas sobre libros, senón máis ben que apareceu, pode que de pasada, algún libro nelas. Certo é que si hai entradas nas que fixen comentarios específicos, a última Uns problemas para rematar xullo, de 2020, ou unha entrada basicamente enumerativa, Libros, de 2017, na que comento de xeito sucinto cada un; mais a última vez que comentei polo miúdo un libro pode que fose Twenty years before the blackboard, nesta entrada de 2014. E iso que algunha vez si teño anunciado que vou ler un libro. O feito de que non volva saír o título por aquí é consecuencia de que non me gusta facer reseñas negativas(quizais unido a que pasei tempo facendo comentarios breves en twitter, e desde que lisquei de alá, en bluesky). Polo que, aínda non sendo sempre por iso, certa probabilidade hai de que sexa un síntoma de que non teño moito bo que dicir. O certo é que antes de comezalos, tiña pensado dedicar entradas a The Maths of Life and Death, de Kit Yates, Thinking Better. The Art of the Shortcut, de Marcus du Satoy, Humble Pi. A Comedy of Math Errors(que é o mellor desta xeira), ou El Infinito Placer de las Matemáticas, de Sandro Maccarrone, pero por diversas razóns despois de ler os libros, pedín papas. Se alguén está interesado, que non dubide en preguntar. Que hoxe vou falar dun que si me prestou.

    Souben de Mapmatics, de Paulina Rowińska, nunha reseña na web Aperiodical (feed que recollín hai moitos anos, xa non sei de onde). É xa un tópico que os matemáticos están interesados tamén pola xeografía (non sei se ao nivel dos matemáticos de calibre mundial e o alpinismo), e eu caio plenamente nel. Das primeiras cousas que lembro de neno(5/6 anos) é andar fedellando no atlas histórico-xeográfico de edicións Salma que había na casa. Aínda hoxe, máis de corenta anos despois, non podo evitar un sorriso lembrando aqueles mapas históricos(en amarelo, ?!), a parte que viña do Sistema Solar, o apartado no que falaba das proxeccións ou o anaco no que explicaban as morenas ou os circos glaciares. E os simples mapas tamén, claro, o groso do volume. Hai que recoñecer que aquel atlas, que moitos mercamos no antigo SIMAGO, era ben completo.

    No libro a autora comeza lembrando a súa experiencia persoal de nena co globo terráqueo e os mapas. Ademais desa introdución e un epílogo, o libro artéllase en oito capítulos, nos que, sen pretender ser exhaustivo, trata desde os problemas esenciais de levar o globo ao plano(coido que xa falei de que iso se estudaba en Teoría Global de Superficies cando era eu estudante, e a profesora era Elena Vázquez Abal), a integral da secante e a súa relación cos erros na navegación, a medición da costa e a súa natureza inevitablemente fractal, os mapas topolóxicos como o do metro de Londres ou o da nación Catawba, as distintas métricas (isto levoume de cabeza a 1º de carreira, coa métrica do taxi), tamén a distancia de Hamming e os códigos detectores e correctores de erros, os comezos da topoloxía e a teoría de grafos e o omnipresente Euler, o problema das 4(ou 5)cores, o problema do viaxante, as matemáticas das votacións, o gerrymandering e a segregación urbana e escolar, os inicios da epidemioloxía co famoso (e agora sei que controvertido) uso dos mapas por John Snow para atopar a orixe do gromo de cólera de 1854, e finalmente, a difícil cartografía dos fondos oceánicos. Todo isto en ~300 páxinas, seguidas dunha sección final de lecturas posteriores por capítulo cunha chea de referencias.


    O distrito das orelleiras, unha das moitas cousas que aprendín léndoo

    A sensación xeral do libro é moi positiva, mais confeso que empeza mellor do que acaba, na miña opinión moi persoal: eu espero dun libro de divulgación matemática que haxa matemáticas explícitas, alén de historia e anécdotas(que tamén me prestan); e matemáticas explícitas hai nos primeiros capítulos, mais van sendo máis escasas a medida que avanzamos no texto. Realmente é ben curioso, pois seguindo o que dicía Stephen Hawking na súa Breve Historia do Tempo(i.e., cada fórmula matemática incluída nun libro divide por 2 o número de lectores), se alguén colle o libro nunha libraría pensando en mercalo, e comeza polo principio, vai atopar máis obstáculos que se colle o último capítulo, que falando de cartografía dos océanos, confeso que me deixou coa sensación de que estaba lendo un artigo xornalístico longo.

    Como anécdota, lograr que volva ler sobre o problema das pontes de Königsberg ou o gerrymandering e que me resulte entretido, despois de ver estas cousas en tantos libros e artigos, ten que servir como proba de que o libro está ben escrito.

    Se hai alguén que lea este blog sen ter formación matemática alén da secundaria, ten que saber que o libro é perfectamente comprensible e moi aproveitable. Seguramente pasará por riba das poucas expresións alxébricas do comezo, e seguirá entendendo a meirande parte.

    Disclaimer: non levo comisión.