Todos os anos, cando chego á continuidade de funcións en Matemáticas I e introduzo o concepto e tento que a definición resulte natural, os alumnos non o saben, pero eu estou morrendo por dentro. Levaba un tempo coa idea de dedicar unha entrada a este fenómeno, e deume por buscar pola rede e resultou que dúas investigadoras da didáctica das Matemáticas na Simon Fraser University, Gaya Jayakody e Rina Zazkis, escribiron un artigo en For the Learning of Mathematics, Continuous Problem of Function Continuity, plasmando punto por punto as miñas ideas. Se ledes con fluidez inglés, tedes permiso para marchar deste blog e non mirar atrás.
A continuidade non aparece de xeito explícito no curriculum da ESO, aínda que se entende que en 3º e sobre todo en 4º é unha das "características das funcións" que aparecen nos contidos, xunto co crecemento, a periodicidade, os cortes cos eixes, etc. Se es un profesor dos que non mira o DOG, nos libros de texto sempre vén, problem solved. E se ves un libro de texto onde non se mencione como definición de continuidade que se poida debuxar a gráfica sen erguer lapis ou xiz, chanta captura nos comentarios. Obrigado.
En 1º de bacharelato, aproveitando a maquinaria que proporcionan os límites, xa é posible introducir o concepto contemporáneo de continuidade, mais o certo é que a definición rigorosa é esvaradía. Habitualmente a definición de función continua nun punto adoita ir así:
f é continua nun punto $c \in \mathbb{R}$ se:
- $c \in Dom(f)$
- $ \exists \lim \limits_{x \rightarrow c}f(x)$
- $ \lim \limits_{x \rightarrow c}f(x)=f(c)$
Función continua no punto que queiras, OK, bonita, fermosa, TODO BEN |
A ese punto despistado chamámolo descontinuidade evitable. Se non hai o punto cheo azul, tamén |
A isto salto finito |
E a isto salto infinito |
Estándar, non?
Que é descontinua está en discusión? |
Esta cuestión non é esencial porque, simplemente, non temos por que poñerlle nome a todas as eventualidades que xurdan. Vaiamos a cousas máis serias.
Ten que haber un fenómeno semellante á pareidolia cando ves gráficas e recoñeces formas máis complexas, seguro. Estou ben, estou ben. |
Se imos á continuidade local, unha función será continua nun punto $x \in A$ se para toda veciñanza V de $f(x)$, existe unha veciñanza U de x tal que $f(U) \subset V$ (vedes o $\epsilon $ e o $\delta$ como se achegan reptando por aí?)
E aínda podemos utilizar unha caracterización secuencial da continuidade:
f será continua en $x \in A$ se a imaxe de calquera sucesión converxente a x é unha sucesión converxente a $f(x) \in B$
Parade un chisco e notade que estas definicións presupoñen que o punto no que analizamos a continuidade forma parte do dominio da función.
Concluíndo, a miña opinión é que a confusión coa definición de continuidade de instituto emana de 2 factores:
- A necesidade dos libros de texto de compendiar, de crear unha falsa ilusión enciclopedista. Todos os casos teñen que estar clasificados e enumerados.
- O feito de trabucar que unha función sexa continua con que a súa gráfica sexa homeomorfa á recta real, é dicir, que se poida establecer unha bixección continua coa recta real que ademais teña inversa continua. Que é unha propiedade ben máis forte que a mera continuidade.
Un comentario prescindible:
ResponderEliminarCando vin que poñías que secuencialmente converxente implica continuidade torcín o bico. Imposible!, pensei.
Alegroume moito ter tido esta reacción porque iso significa que aínda reteño algo do que estudei hai máis de 30 anos. Tiven que pararme a pensar un pouco para ver que nun espazo métrico si que se dá esa implicación.
Non, prescindible para nada. Esa sensación tan agradable é ben recoñecible, aínda que non moi común. Igual podía ter explicitado cando servía como caracterización, non reparei no asunto polo contexto no que me movo na entrada, supoño.
Eliminar